Skip to content

Om mig

Musik

Min musik har vunnit internationella priser och spelats av bl.a. Norrbotten NEO, Wirénkvartetten, Sinfonietta Cracovia (Polen), Gävle Symfoniorkester, Norrlandsoperans Symfoniorkester, Duo Harpverk (Island) och under UNM i Danmark.

Jag är kompositionslärare på Tonsättarskolan Kapellsberg (Härnösands Folkhögskola). Jag erbjuder också privatlektioner i piano, komposition och musikteori.

Jag har samarbetat med kontemporära dansare inom olika genrer, bl.a. Brutal Ballet (Bridie Mayfield), kraAfusion (Madeleine Holmlund) och Entropy (Ellinor Roxengren), och även spelat med band såsom Dark Side Cowboys.

Performance artist och dansare är två nya roller jag har tagit mig an i mitt konstnärsskap.

Bakgrund

Född 1995 och ursprungligen från Arvidsjaur. Jag växte upp i Umeå, och fick upp intresset för musik främst genom banden ZZ-top, och sedan Nightwish.

Intresset för komposition tog fart under senare delen av mellanstadiet och början av högstadiet, när blev jag intresserad av tv-spelsmusik. När jag väl skulle söka gymnasiet var musikklassen på Midgårdsskolan i Umeå det solklara valet.

Det tråkiga med Midgårddskolan då var att komposition inte gick att välja som inriktning. Därför valde jag piano, och genom det kom jag in i jazz och improvisation. Det har stannat med mig sedan dess.

Utbildning

Jag har avlagd både master och kandidat i komposition på Musikhögskolan i Piteå, med lärarna Fredrik Högberg, Jan Sandström, Jörgen Häll och Hans Hjortek.
Jag har även studerat på Framnäs Folkhögskola, med både komposition och piano som huvudinstrument, med läraren Martin Schultz.
Utöver det har jag även deltagit på distanskurser i algoritmisk komposition och generativ musik med Gerhard Nierhaus på University of Music and Performing Arts Graz (KUG) i Österrike.

Övrigt om mig

Jag har en tendens att hitta intresse i allt vad skapande innebär. Förutom musik, dans, performance, projektledning och att lära ut så får jag även kreativt utlopp i att skriva poesi, rita, fotografi och skapa spel. Förutom att jag faktiskt ställt ut poesi på två festivaler så har de senare kreativa utloppen förblivit oanvänt inom min verksamhet.

Jag är även ordförande i tonsättarföreningen Not för Not, och sitter som suppleant i diverse föreningar.

Jag blev intervjuad när jag avslutade mina studier på musikhögskolan i Piteå. Den intervjun publicerades i Piteå Science Park, men finns även här nedan:

Berätta kort om dig själv.

Jag har skrivit musik sedan jag var 11 år, men fick mina första kompositionslektioner 2014 vid 19 års ålder på Framnäs Folkhögskola. Min musikaliska resa har inte varit helt självklar, då jag gick från att främst intressera mig för hårdrock/metal, genom spelmusik, alternativ musik och jazz, till konstmusik. Även intresset för piano kom före intresset av att komponera, men nu är det tonsättandet som är viktigast för mig. Förutom musik så är tv- och dataspel ett stort intresse, så det finns flera tv-spelskonsoler och spel i mitt hem.

Vad studerar/studerade du på Musikhögskolan i Piteå vid Luleå tekniska universitet?

Jag studerade musikalisk gestaltning (master) samt konstnärlig kandidat, med huvudområde musik, båda med inriktning komposition. Som valbara kurser studerade jag även piano samt metodik.

Högskolan ligger vägg i vägg med konserthuset Studio Acusticum, vilka möjligheter har det skapat för dig under din studietid?

Det är enkelt att få inspiration och förstå den praktiska aspekten av musik när Studio Acusticum ligger vägg i vägg med högskolan. När vi skulle arrangera en så kallad tape-konsert (live-musik med backingtrack) under vårt första år på kandidatutbildningen fick vi stöd av Studio Acusticum, som även lät oss använda en av deras fina lokaler för konserten. Det är en ovärdelig lyx, och då har jag inte ens nämnt orgeln i stora salen.

Vad är/var det bästa med utbildningen?

De två saker som gav mig absolut mest av utbildningen var möjligheterna som ges via projekten med bland annat Norrbotten NEO och Norrlandsoperans Symfoniorkester, samt studiekamraterna. När jag började utbildningen tänkte jag förstås att lärarna skulle vara det mest givande, men lärarna har begränsad tid i och med den stora mängd studenter och uppdrag de har. Min upplevelse är att just komposition kan kräva så långa och djupgående diskussioner. Detta innebär att möjligheten att tillbringa flera timmar tillsammans med engagerade studiekamrater blir desto viktigare och man kan utvecklas med en förvånande hastighet på så sätt. Under min tid hade Piteå riktigt hängivna studenter, och jag tror det kommer fortsätta så.

Hur är det att plugga i Piteå?

Musikhögskolan ligger nära ett bra bostadsområde för studenter, så med handen på hjärtat får jag erkänna att jag har nästan hållit mig lite i musikskolebubblan under min studietid. Piteå är en ganska liten och lugn stad där det ändå finns bra kulturliv och möjligheter. Högskolan ligger också ganska nära centrum, och har numera en butik precis vid skolan, vilket kan underlätta vardagen för musikstudenterna. Studenterna är engagerade och lärarna är inspirerande.

Vad gör du idag?

Idag skickar jag in musikverk till tävlingar/call-for-scores och uppträder som improvisationspianist på festivaler, till exempel Obscura Light i Umeå 2021. Jag är även ordförande i föreningen Not för Not, där verksamheten oftast handlar om att diskutera musik, främst våra egna verk, för att lyfta varandras konstnärlighet. Jag har en liten studio hemma, som delvis möjliggjordes av de två stipendier (Smurfit Kappa och Skytteanska Samfundet) som jag blev tilldelad vid slutet av respektive program. Tack vare det så har jag en fast plats där jag enkelt kan utöva min konst.

Om du tar ifrån tårna, vad drömmer du om att jobba med i framtiden?

Som kompositör är drömmen förstås att skriva konstmusikaliska verk på ett sådant sätt att man kan leva på det, till exempel genom beställningar eller anställning. Jag vill helt enkelt inte att livet ska hindra konsten. Att få beställningar av moderna ensembler som Norrbotten NEO eller orkestrar som Kungliga Filharmonikerna (och liknande runt om i världen) hade varit stort. Jag vann år 2020 förstapris i tävlingen Sinfonietta per Sinfonietta: Hommage à Krzysztof Penderecki, och jag skulle såklart vilja fortsätta att förtjäna sådana utmärkelser. Men jag hoppas verkligen också att få komponera soundtrack till större produktioner av spel eller film, och att jag får spela som huvudakt på festivaler och event. Jag siktar på att vara en tonsättare och musiker som enkelt tar sig an uppdrag av olika arter och på så sätt bidrar till ett rikt musikliv och till konstnärlig förnyelse, som lämnar avtryck i musikhistorien.